Spring naar inhoud

Een goede start

Het gebeurt vaker dan je denkt, iemand koopt een startset met het idee een mooie baan te maken, en jaren later verkoopt men de boel omdat er van een baan niets in huis gekomen is.

Bij het bouwen van een baan komt van alles en nog wat te kijken. Indien je dit niet goed plant, zal je al snel bij de bovenstaande groep terecht komen.

Bezint eer ge begint

We hebben de belangrijkste stappen voor een goede start op een rijtje gezet voor jou.

1. Locatie

Het allerbelangrijkste: Heb je er wel plaats voor?

Gelukkig neemt een n-schaal baantje niet zoveel plaats in, met een baantje van 120x60 cm kan je al plezier beleven. Maar deze moet ook ergens terecht kunnen. En het liefst op een droge plaats, die zowel winter als zomer aangenaam is van temperaturen. Vaak lees je op forums dat mensen gedurende de zomer de hobby op pauze zetten omdat het extreem warm is op zolder enzovoort. Hou hier rekening mee bij het kiezen van de locatie. Indien je een partner hebt, zorg dan ook dat hij/zij 100% achter jouw beslissing qua locatie staat. Als dit bijvoorbeeld in de woonkamer is, zou je niet willen dat jouw baantje na enkele maanden in de weg komt te staan...

2. Budget

Waar men vaak vergeet rekening mee te houden, is het budget. Het is en blijft een zeer dure hobby. Ben je zeer beperkt in budget, ga dan geen grote baan maken die een ganse ruimte in beslag neemt. Voor mijn baantje bijvoorbeeld kom ik aan rails alleen al ruimschoots over 500€. Je kan natuurlijk tweedehands materiaal kopen om de prijs te drukken. 

Stap 3 kan je helpen het exacte budget te bepalen.

Is het budget een probleem maar wil je toch een grote baan? Dan is stap 4 voor jou van cruciaal belang.

3. Baanplan

Een baanplan is voor sommigen misschien wel de moeilijkste stap in het ganse gebeuren. Je moet zorgen dat alles mooi past, dat de trein overal mooi kan rond rijden, dat hellingen niet te steil zijn, enzovoorts.

Een baanplan kan je oldschool op papier tekenen. Dit ziet men nog vaak gebeuren. Velen vinden software te ingewikkeld of te duur, doch een goed programma is een grote hulp voor het plannen van je baan. Je kan direct zien of jouw hellingen niet te stijl zijn, of de bochten niet te nauw. Ook kan je vaak een materiaal lijst zien met de onderdelen die je nodig hebt, wat dan weer handig is om binnen het budget te blijven.

Mijn baanplan in AnyRail

Ook zeer handig is dat je een baanplan kan afdrukken met de nummers van de sporen erop. Bij het leggen kan je dan snel doorwerken zonder je af te vragen of het nu een R3 of R4 bocht moet zijn. 

Voor mijn baanplan gebruik ik AnyRail. Het is niet gratis maar zeer makkelijk in gebruik. Je kan ook een 3D tekening zien van jouw baan. De software bestaat in het Nederlands, en in de help zit volledig uitgelegd hoe het programma werkt. Je vind ook filmpjes op de website die uitleggen hoe alles werkt.

Vergeet bij het plannen van je baan ook geen rekening te houden met scenery. Wil je een groot station of een grote fabriek op je baan? Zorg dan dat er plaats genoeg is. 

4. Verzamelperiode

Bij de ene duurt deze periode al wat langer dan bij de andere. Heb je een groot budget direct beschikbaar, dan koop je alles wat je nodig hebt om te beginnen. Is je budget beperkt of niet onmiddelijk beschikbaar, dan zal deze periode wat langer duren. 

Sommige websites raden af om een beginnersset of startset te kopen, omdat het materiaal minderwaardig zou zijn, en niet voldoende voor een grote baan. Mijn eerste aankoop was een digitale startset van Minitrix.

De Digitale Startset 11138 van Minitrix

Een startset van een goed merk heeft als voordeel dat je al direct alles in huis hebt qua aansturing, en dat je er al kan leren mee werken gedurende de verzamelperiode. En een startset van een goed merk moet kwalitatief niet onder doen, in tegenstelling tot wat sommigen beweren. In mijn geval is de digitale besturing geschikt voor 9 locomotieven te doen rijden, wat meer dan voldoende is.

Duurt de verzamelperiode te lang naar jouw mening? Koop dan eerst het materiaal waarmee je bijvoorbeeld jouw hoofdbaan kan leggen. Je kan hier dan al mee beginnen, en af en toe eens een trein laten rijden.

5. Een sterke basis

Heel belangrijk: Zorg voor een sterke basis. Wees er zeker van dat het materiaal niet na enkele jaren gaat doorbuigen. Moet de baan mobiel worden? Zorg dan zeker voor een extra stevige basisconstructie. Indien je baan niet mobiel moet worden, hou er dan ook rekening mee dat je deze ooit misschien moet verhuizen. 

6. Testen

Als laatste stap in dit artikel, veel testen!

Test de baan reeds terwijl je de sporen nog aan het leggen bent. Je zal merken dat foutjes snel gemaakt zijn. Slecht contact, sporen die niet mooi gekoppeld zijn, een bocht die te nauw is, een helling te steil, ... Hoe sneller je deze euvels vind tijdens de bouw, hoe gemakkelijker deze op te lossen zijn. Stel dat je baantje volledig af is en dat je dan pas merkt dat de trein ontspoort of stil blijft staan in een bocht of helling, dan zal de frustratie groot zijn en het herstellen minder eenvoudig.

Vergeet niet vóór het testen de rails stofvrij te maken!

Veel plezier!

Geef een antwoord